Zarządzanie zmianą
Cele szkolenia:
- Zrozumienie procesu zmian w organizacji
- Pokazanie korzyści wynikających z ustrukturalizowanego podejścia do zmiany
- Umiejętne przygotowanie się do zmiany
- Nabycie umiejętności przeprowadzania kluczowych zadań związanych ze zmianą
- Umiejętne kierowanie ludźmi w zmianie
- Radzenie sobie z oporem i stresem pracowników w zmianie
- Nabycie umiejętności spojrzenia z różnych punktów widzenia na proces zmian (z perspektywy uczestnika i wdrażającego)
- Zmiana postrzegania sytuacji (od poczucia zagrożenia do osobistego rozwoju)
- Diagnoza indywidualnych postaw wobec zmian
- Zrozumienie roli komunikacji i informacji zwrotnej we wdrażaniu zmian
- Dostrzeganie korzyści ze zmian i umiejętne przekazywania tych korzyści pracownikom
- Nabycie umiejętności rozpoznawania symptomów rynkowych wskazujących potrzebę zmian
Korzyści
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy:
- Będą w stanie świadomie uczestniczyć w procesie zmiany wykorzystując wiedzę oraz umiejętności z zakresu komunikacji i motywacji zespołów w sytuacji zmiany
- Zostaną wyposażeni w wiedzę, która pozwoli w przyszłości planować proces wprowadzania zmiany i efektywnie realizować cele firmy.
- Będą potrafili zarządzać zmianami oraz sprawnie wdrażać je w życie
- Nauczą się, w jaki sposób radzić sobie z oporem pracowników wobec zmian
- Dowiedzą się jak pracować kreatywnie nad własnym rozwojem, jak z sukcesem wdrażać zmiany również we własnym życiu i w odniesieniu do siebie
- Ponadto firma zwiększy swą adaptacyjność do przeobrażeń zachodzących na rynku – zwiększenie elastyczności, przygotowywania i skutecznego przeprowadzania zmian w firmie.
PROGRAM SZKOLENIA:
1) Psychologia zmiany
- Źródła i czynniki zmian
- Zmiana – po co i co daje
- Stereotypy dotyczące zmiany
- Przygotowanie się do zmian
2) Etap rozwoju organizacji a konieczność zmian
- Definiowanie obszaru zmian w firmie
- Kiedy jest czas na zmianę?
- Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wymuszające zmiany
- Ocena warunków wprowadzenia zmian
3) Przygotowanie i planowanie procesu zmian
- Etapy zarządzania zmianą
- Ustalenie ogólnego celu organizacyjnego
- Rozważanie ważności i wielkości zmiany
- Zidentyfikowanie kultury organizacyjnej
- Określenie ograniczeń krytycznych
- Warunki niezbędne dla powodzenia zmiany
4) Wprowadzanie zmian
• Kiedy wprowadzać zmiany? – równanie zmiany
• Identyfikacja przesłanek warunkujących wprowadzanie zmian
• Fazy występujące w procesie zmiany
• W jaki sposób motywować do zmiany?
• Wizja zmiany
• Pozytywne i negatywne reakcje na zmiany
• Najczęściej popełniane błędy
5) Zarządzanie procesem zmian w organizacji
• Cykl procesu zmian
• Motywy, cele, rodzaje i istota zmian w przedsiębiorstwie
• Czynniki sukcesu zmiany
• Uwarunkowania wdrożenia projektu zmiany
• Przygotowanie do zmiany w 3 aspektach – przygotowanie pracowników, liderów i organizacji
• Angażowanie pracowników w proces zmian
6) Opór przed zmianami
• Reakcje ludzi na zmiany
• Zmiana a poczucie bezpieczeństwa pracowników
• Budowanie zaangażowania pracowników w zmiany
• Źródła oporu
• Zrozumienie przyczyn oporu wobec zmian
• Rozpoznawanie symptomów oporu
• Radzenie sobie z oporem wobec zmian
• 7 głównych taktyk radzenia sobie z oporem wobec zmian
• Analiza pola sił
• Mapa zaangażowania – narzędzie planowania zmian
7) Automotywacja i pozytywne myślenie w procesie kreatywnego zarządzania i zmian organizacyjnych
• Zmiana samego siebie- analiza, diagnoza, rozwiązanie
• Szukanie nowych rozwiązań w znanych sytuacjach
• Diagnoza indywidualnych postaw wobec zmian oraz poznanie sposobów zwiększenia elastyczności wobec zmiany
• Sposoby motywowania jednostek do zmian przy użyciu indywidualnych motywatorów
8) Myślenie ukierunkowane na cel
• Parametry poprawnie wyznaczonych celów
9) Zmiana a ludzie
• Wpływ zmian na zachowania pracowników. Model: reakcja na zmianę
• Przełamywanie niechęci pracowników do zmian
• Zmiana a stres – jak sobie z nim radzić
10) Rola kierownika/ dyrektora w zmianie
• Rola menadżera w zarządzaniu zmianą, jej kreowaniu i wprowadzaniu
• Skuteczne wywieranie wpływu przez lidera zmiany
• Motywowanie w zmianie
• Dobór narzędzi i technik do zarządzania zmianą
• Budowanie zaufania i akceptacji zmian organizacyjnych
11) Komunikacja w procesie zmian
• Komunikowanie się z pracownikami w trakcie zmiany
• Dobór kanałów i form komunikacji
• Bariery w komunikacji
• Manipulowanie informacją – efekt plotki
12) Rozwiązywanie problemów podczas wdrażania zmiany
• Rozpoznawanie i zdefiniowanie problemu
• Analiza problemu
• Narzędzia generowania rozwiązań
13) Emocjonalne aspekty zmiany
• Radzenie sobie z trudnymi emocjami swoimi i innych podczas zmian
• Nastawienie emocjonalne ludzi uczestniczących w procesie zmiany
14) Podsumowanie
Metodologia
Szkolenie będzie WARSZTATEM kształtującym PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI. Wykorzystane zostaną m. in. następujące metody treningowe:
• Burza mózgów,
• Dyskusja,
• Gry symulacyjne,
• Studium przypadków,
• Odgrywanie ról,
• Interaktywne prezentacje,
• Akwarium,
• Praca z kamerą
• Scenki
• Filmy ilustracyjne
• Kwestionariusz autodiagnostyczny