Zarządzanie wiekiem
Cele szkolenia
• Zdobycie wiedzy dotyczącej skutecznych strategii zarządzania wiekiem
• Nabycie umiejętności motywowania pracowników zaawansowanych wiekowo
• Zdobycie wiedzy dotyczącej metod i rozwiązań stosowanych w zarządzaniu wiekiem
• Uświadomienie konsekwencji pracy w grupie jednolitej wiekowo
• Uświadomienie korzyści wynikających z budowania firmy na bazie zróżnicowania wieku pracowników
• Uświadomienie konieczności racjonalnego wykorzystania pracowników w wieku 45+
• Nabycie wiedzy dotyczącej zasad zatrudniania osób po 45 roku życia
Korzyści
Uczestnicy po szkoleniu:
• Uświadomią sobie wartość pracowników zróżnicowanych wiekowo
• Poznają skuteczną strategię zarządzania ludźmi
• Dowiedzą się, w jaki sposób zarządzać różnorodnością w organizacji
• Uzyskają efekt synergii w zespole zróżnicowanym wiekowo
• Poznają nowe możliwości marketingowe organizacji – wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej
• Uświadomienie sobie, iż starsi pracownicy są źródłem doświadczenia dla młodszych pracowników
Program szkolenia
1) Wprowadzenie
• Czym jest zarządzanie wiekiem?
• Pozytywne czynniki wynikające z zarządzania wiekiem w firmie
• Dialog międzypokoleniowy – zarządzanie różnorodnością
• Zmiany demograficzne a zarządzanie wiekiem
2) Analiza obecnego sposobu zarządzania wiekiem w organizacji – audyt wieku
3) Zarządzanie wiekiem pracowników
• Możliwości i zagrożenia płynące z pracy z ludźmi zaawansowanymi wiekowo
• Trudności komunikacyjne w zespole międzypokoleniowym
• W jaki sposób wykorzystać doświadczenie starszych pracowników?
• Analiza SWOT pracowników 40- i 40+
• Elementy wnoszone przez doświadczonych pracowników do młodego zespołu?
• Możliwości wynikające z wykorzystania potencjału pracowników reprezentujących różnorodne grupy wiekowe
• Budowanie wiarygodności organizacji – firma społecznie odpowiedzialna
• Przegląd metod i rozwiązań dotyczących zarządzania wiekiem w przedsiębiorstwach w różnych krajach
4) Fizjologiczne i psychologiczne aspekty funkcjonowania społecznego przedstawicieli poszczególnych grup wiekowych
• Stereotypy dotyczące wieku
5) Określenie w miejscu pracy obszarów problemowych, u których podłoża leży wiek pracowników
• „ + ” i „ – ” wynikające z zatrudniania różnych grup wiekowych
6) Zarządzanie wiekiem a budowanie organizacji uczącej się
• Narzędzia zarządzania wiekiem
• Doświadczenie zdobywane z wiekiem
• Nowa wiedza przynoszona z młodością
• Zespołowe uczenie się – zdobywanie i przekazywanie wiedzy – transfer wiedzy
• Zróżnicowane zespoły zadaniowe a strategia rozwoju organizacji
• Techniki prowadzenia zebrań jako metoda rozwoju wiedzy w organizacji
• Mentoring i intermentoring wewnątrz organizacji
7) Tworzenie indywidualnych planów rozwojowych pracowników
• Specjalistyczne szkolenia
• Coaching
• Szkolenia kompetencji miękkich
• Doradztwo zawodowe dla osób 45+
8) Łączenie strategii zarządzania wiekiem z polityką HR
• Warunki pracy – elastyczne godziny pracy
• Zapobieganie wypaleniu zawodowemu
• Motywowanie pracowników 40+
9) Przygotowanie firmy i pracowników do odejścia na emeryturę
• Przeciwdziałanie utracie bazy wiedzy i kompetencji przez firmę
• Informowanie o rozwiązaniach finansowych i możliwościach dalszej pracy
10) Podsumowanie
Metodologia
Szkolenie będzie WARSZTATEM kształtującym PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI.
Wykorzystane zostaną m. in. następujące metody treningowe:
• Burza mózgów,
• Dyskusja,
• Gry symulacyjne,
• Studium przypadków,
• Odgrywanie ról,
• Interaktywne prezentacje,
• Akwarium,
• Praca z kamerą
• Scenki
• Filmy ilustracyjne
• Kwestionariusz autodiagnostyczny