TRAIN THE TRAINER
Cele szkolenia
• Nabycie umiejętności profesjonalnego prowadzenia szkoleń
• Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb szkoleniowych
• Poznanie zasady ustalania celów szkolenia
• Zdobycie wiedzy na temat aktywnych metod pracy z grupami szkoleniowym
• Poznanie cyklu i zasady uczenia się ludzi dorosłych
• Nabycie umiejętności kontrolowania dynamiki procesu grupowego
• Zdobycie umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
• Określenie własnego stylu trenerskiego
• Nabycie umiejętności istotnych w pracy trenera: autoprezentacja, efektywna komunikacja, konstruowanie wniosków
Korzyści
Uczestnicy po ukończeniu szkolenia:
• Uporządkują swą wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia szkoleń
• Nauczą się badać potrzeby szkoleniowe i określać według nich cele szkoleniowe
• Poznają metody aktywnego nauczania
• Będą potrafili zaprojektować i zrealizować szkolenia z wykorzystaniem interaktywnych metod
• Nauczą się radzenia sobie z trudnymi uczestnikami oraz sytuacjami w trakcie szkolenia
• Zidentyfikują własny styl pracy trenerskiej
Program szkolenia
1) Zasady uczenia się osób dorosłych
• Sposoby uczenia się przez dorosłych
• Cykl Kolba i jego wykorzystanie podczas szkolenia
• 4 etapy nabywania umiejętności
• Teoria kompetencji w nauczaniu dorosłych
• Warunki niezbędne dla procesu uczenia się
• Motywacja do nauki
2) Style prowadzenia szkoleń
• Style i sposoby prowadzenia warsztatów
• Istotne kompetencje i umiejętności trenera
3) Interaktywne metody pracy szkoleniowej
4) Autoprezentacja w pracy trenera
• Pierwsze wrażenie
• Analiza własnej postawy, strategii i stylu zachowania
• Wygląd i techniki pracy z ciałem
• Sposoby radzenia sobie ze stresem, trudnymi emocjami oraz z tremą
5) Skuteczne komunikowanie się
• Spójność pomiędzy komunikatem werbalnym a niewerbalnym
• Praca nad głosem
– Modulowanie głosem
– Jak mówić by nas słuchano
– Praca przestrzenią
• Aktywne słuchanie: parafraza, klaryfikacja, pytania otwarte i zamknięte
• Pokonywanie barier komunikacyjnych podczas zajęć
• Sztuka perswazji i wywierania wpływu
• Umiejętności prowadzenia dyskusji
• Umiejętne zadawanie pytań
• Umiejętne udzielanie informacji zwrotnych
6) Przygotowanie szkolenia
• Analiza potrzeb i określenie celów szkolenia
• Stworzenie programu szkolenia
• Wybór metod szkoleniowych
• Przygotowanie materiałów i pomocy dydaktycznych
• Ewaluacja szkoleń – zasady i metody oceny skuteczności i efektywności szkoleń
7) Dynamika grupy
• Role grupowe i techniki konstruktywnego wykorzystywania ich w procesie uczenia się grupy
• Procesy grupowe
• Opór w grupie
8) Radzenie sobie z trudnym uczestnikiem
• Typy trudnych uczestników
• Zasady postępowania z trudnymi uczestnikami
• Motywowanie trudnych uczestników i techniki angażowania ich
9) Sytuacje trudne w pracy trenera
• Przegląd trudnych sytuacji
• Analiza źródeł trudnych sytuacji
• Sytuacje konfliktowe i zapobieganie im
• Wpływ trenera na ilość trudnych sytuacji
10) Podsumowanie
Metodologia
Szkolenie będzie WARSZTATEM kształtującym PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI.
Wykorzystane zostaną m. in. następujące metody treningowe:
• Burza mózgów,
• Dyskusja,
• Gry symulacyjne,
• Studium przypadków,
• Odgrywanie ról,
• Interaktywne prezentacje,
• Akwarium,
• Praca z kamerą
• Scenki
• Filmy ilustracyjne
• Kwestionariusz autodiagnostyczny